Aflevering 5 - Interviewcyclus met Rainbowsolklant C. van de Bilt in IJsselstein - "Zonweringen worden steeds meer een alles-in-één-product"
Tweet19-08-2017
Is de zaak van Cornel van de Bilt, in IJsselstein, de meest bijzondere zaak van Nederland op het gebied van zonweringen? Het zou zomaar kunnen.
Het vakblad Z&R schreef er ooit een opvallend artikel over.
Cornel van de Bilt moet er om lachen. “Ik denk dat we inderdaad iets doen waar veel andere zaken, die zonweringen verkopen, nooit aan zullen beginnen…”

We zijn op bezoek bij C. v/d Bilt Zonwering & Raamdecoratie aan de rondweg van IJsselstein. Cornel is met zijn zaak gevestigd bij de ingang van de Intratuin.
“Het is een ware A1-locatie,” zegt Cornel. “Ooit begon ik met een stand in de Intratuin maar toen deze startte met een verbouwing, dreigde ik mijn vierkante meters daar kwijt te raken. Toch kwamen ze met een fantastische oplossing. Bij de ingang van de parkeerplaats kon ik mijn eigen showroom bouwen. Iedereen passeert mij dus.”
“Maar, dát is feitelijk nog niet het meest bijzondere,” vertelt Cornel. “De showroom is zes dagen per week open maar ik ben er maar één dag. En dat is op zaterdag. Doordeweeks werk ik alleen op afspraak. Maar als ik er niet ben, dan is de showroom toch open. Onbemand….”
“Het is een bewuste keuze,” zegt Cornel. “Hier in IJsselstein kan het ook gewoon. Dit zou ik natuurlijk nooit doen als ik in een grote stad gevestigd zou zijn. Ik kan er ook voor kiezen om personeel aan te nemen maar ik doe dat niet. Ik wil alles zelf doen en als ik onderweg ben om te monteren, dan kan ik niet tegelijkertijd in de showroom zijn. Ik doe de deur dus gewoon open en de mensen kunnen op hun gemak rondkijken."

"Ja, ik geef eerlijk toe dat ik soms wel eens denk: ik hoop dat het vandaag goed is gegaan, als ik ’s avonds terugkom in mijn showroom maar het gaat altijd goed. Er is nog nooit wat vernield. En praktisch elke dag vinden we in onze brievenbus ingevulde klantkaarten van mensen die bij ons zijn geweest en door ons gebeld willen worden. Nee, men is dus niet teleurgesteld dat ze nog niemand in de showroom hebben kunnen spreken. Ze weten dat dit het concept is.”
Overigens, op zaterdag is Cornel wel altijd standaard in de showroom. Meestal met zijn echtgenote. Maar op die doordeweekse dagen hebben we het dus over een onbemande showroom.
Dit interview gaat verder onder de volgende mededeling.
Cornel vertelt dat hij sinds 2009 zaken doet met Rainbowsol. “Vanaf het moment dat Rainbowsol er voor koos om met een sterk eigen gezicht te komen, kreeg ik het vertrouwen. Ze hebben toen écht een slag gemaakt. Kwalitatief hoogwaardig. Een bepaalde mate van exclusiviteit. Meer klasse. Eigenlijk is er toen een stap gezet, die ongekend was in de branche. Ik werk al veel jaren in het vak, maar dit had ik nog nooit gezien.”

Ondanks het feit dat Cornel met zijn (onbemande) showroom aan een drukke randweg rondom IJsselstein is gevestigd en daardoor fysiek goed zichtbaar is, ontkomt ook hij niet aan een gedegen reclamestrategie.
“Vroeger adverteerde ik veel in kranten. Nu is dat minder. Ik adverteer nog alleen op specifieke momenten. Ik zorg ervoor dat mijn website altijd op orde is en uiteraard ontkom ik niet aan de communicatie via Social Media. Vooral Facebook levert veel op. Ik probeer daar continu leuke dingen te plaatsen. Of mooie foto’s. Ook bedenk ik acties die ik via Facebook uitzet. Je kunt heel makkelijk iets verloten en daar de bekende Likes uit genereren. Dat ga ik dit jaar overigens ook doen. Want, we bestaan 20 jaar. Een goede reden om weer eens een feestje te vieren.”
Wilt u ook geïnterviewd worden voor onze site?
Neem per mail contact op met Robert Bosch. En, we komen er zo snel mogelijk bij u op terug.
Het vakblad Z&R schreef er ooit een opvallend artikel over.
Cornel van de Bilt moet er om lachen. “Ik denk dat we inderdaad iets doen waar veel andere zaken, die zonweringen verkopen, nooit aan zullen beginnen…”

We zijn op bezoek bij C. v/d Bilt Zonwering & Raamdecoratie aan de rondweg van IJsselstein. Cornel is met zijn zaak gevestigd bij de ingang van de Intratuin.
“Het is een ware A1-locatie,” zegt Cornel. “Ooit begon ik met een stand in de Intratuin maar toen deze startte met een verbouwing, dreigde ik mijn vierkante meters daar kwijt te raken. Toch kwamen ze met een fantastische oplossing. Bij de ingang van de parkeerplaats kon ik mijn eigen showroom bouwen. Iedereen passeert mij dus.”
“Maar, dát is feitelijk nog niet het meest bijzondere,” vertelt Cornel. “De showroom is zes dagen per week open maar ik ben er maar één dag. En dat is op zaterdag. Doordeweeks werk ik alleen op afspraak. Maar als ik er niet ben, dan is de showroom toch open. Onbemand….”
Klantkaarten
“Het is een bewuste keuze,” zegt Cornel. “Hier in IJsselstein kan het ook gewoon. Dit zou ik natuurlijk nooit doen als ik in een grote stad gevestigd zou zijn. Ik kan er ook voor kiezen om personeel aan te nemen maar ik doe dat niet. Ik wil alles zelf doen en als ik onderweg ben om te monteren, dan kan ik niet tegelijkertijd in de showroom zijn. Ik doe de deur dus gewoon open en de mensen kunnen op hun gemak rondkijken."

"Ja, ik geef eerlijk toe dat ik soms wel eens denk: ik hoop dat het vandaag goed is gegaan, als ik ’s avonds terugkom in mijn showroom maar het gaat altijd goed. Er is nog nooit wat vernield. En praktisch elke dag vinden we in onze brievenbus ingevulde klantkaarten van mensen die bij ons zijn geweest en door ons gebeld willen worden. Nee, men is dus niet teleurgesteld dat ze nog niemand in de showroom hebben kunnen spreken. Ze weten dat dit het concept is.”
Overigens, op zaterdag is Cornel wel altijd standaard in de showroom. Meestal met zijn echtgenote. Maar op die doordeweekse dagen hebben we het dus over een onbemande showroom.
Dit interview gaat verder onder de volgende mededeling.
INSPIRERENDE LEESTIPS:
|
Eigen gezicht
Cornel vertelt dat hij sinds 2009 zaken doet met Rainbowsol. “Vanaf het moment dat Rainbowsol er voor koos om met een sterk eigen gezicht te komen, kreeg ik het vertrouwen. Ze hebben toen écht een slag gemaakt. Kwalitatief hoogwaardig. Een bepaalde mate van exclusiviteit. Meer klasse. Eigenlijk is er toen een stap gezet, die ongekend was in de branche. Ik werk al veel jaren in het vak, maar dit had ik nog nooit gezien.”Buitenleven
Volgens Cornel wordt het buitenleven steeds belangrijker. “Dat kun je dus als een trend zien. Men hoeft niet altijd ‘uit de zon’ te zijn maar men wil ergens onder zitten. Zonweringen lijken steeds meer een alles-in-één product te worden. Consumenten willen dit ook. Die heeft het buitenleven omarmd.”
Ondanks het feit dat Cornel met zijn (onbemande) showroom aan een drukke randweg rondom IJsselstein is gevestigd en daardoor fysiek goed zichtbaar is, ontkomt ook hij niet aan een gedegen reclamestrategie.
“Vroeger adverteerde ik veel in kranten. Nu is dat minder. Ik adverteer nog alleen op specifieke momenten. Ik zorg ervoor dat mijn website altijd op orde is en uiteraard ontkom ik niet aan de communicatie via Social Media. Vooral Facebook levert veel op. Ik probeer daar continu leuke dingen te plaatsen. Of mooie foto’s. Ook bedenk ik acties die ik via Facebook uitzet. Je kunt heel makkelijk iets verloten en daar de bekende Likes uit genereren. Dat ga ik dit jaar overigens ook doen. Want, we bestaan 20 jaar. Een goede reden om weer eens een feestje te vieren.”
KORT EN KRACHTIG
|
Wilt u ook geïnterviewd worden voor onze site?
Neem per mail contact op met Robert Bosch. En, we komen er zo snel mogelijk bij u op terug.