Aflevering 2 - Interviewcyclus met Rainbowsolklant Sunsrise Zonwering in Heerhugowaard. "We hebben nooit echt een dip gehad"
Tweet23-05-2017
Het verhaal van zonweringsdealer Sunrise in Heerhugowaard, van vader en zoon Ron en Iwan Escabache en schoonzoon/zwager Kevin Elderhorst, is een prachtig ondernemersverhaal.
Elf jaar geleden startten ze met slechts een website en verkoop vanuit huis. Nu heeft het drietal een prachtige showroom in het winkelgebied van Heerhugowaard.
“Rainbowsol had meteen vanaf dag één vertrouwen in ons. Sterker nog: men dacht mee hoe wij onze start konden versterken.”
“En dáár zijn we Robert Bosch nog steeds dankbaar voor,” zegt Ron, die zich toen al ook volop bezig hield met de digitale communicatie en misschien wel als een van de eerste zonweringsdealers in Nederland een prachtige berekeningsmodule op de site wist te introduceren. Dus, waar klanten op basis van opgegeven maten en behoeften een eerste indicatie van de prijs van een zonwering konden opvragen.

“In die acht jaar van ons bestaan en nu we ongeveer vier jaar op deze plek in Heerhugowaard zitten, hebben we eigenlijk nooit echt een grote dip gehad,” zo vervolgt Iwan.
“Ik denk dat dit komt omdat we een familiebedrijf zijn. We hebben per definitie heel veel over voor de zaak. Maar ook hebben we overal controle op. Als we moeten investeren dan kan dit uit eigen middelen. Je bent je daardoor heel erg bewust van je eigen kansen.”
De consument is intussen ‘bijna alwetend’, zo concludeert het drietal. Kevin: “Klanten doen ontzettend veel voorwerk. Eigenlijk weten ze al precies wat ze willen hebben. Ze zoeken alles op het internet op. Als ze bij ons in de showroom zijn, dan willen ze eigenlijk alleen nog maar een bevestiging of het klopt, wat ze online hebben gelezen. Wij zijn er van overtuigd dat wij dan nog vooral kunnen scoren op ‘service’. In onze optiek ligt dáár het recept voor ware klantbinding.”
“Wij vinden gesprekken met klanten ook gewoon leuk! Is het niet fantastisch dat wij met onze producten een consument hartstikke blij kunnen maken?”
Als aan de drie wordt gevraagd hoe ze de komende vijf jaar zien, dan wordt meteen de verwachting uitgesproken dat er vierkante meters zijn bijgekomen in de showroom.
“Toch willen we de huiskamersfeer van de showroom zien te behouden. Niet te vol. Een optimale benutting van de ruimte. En toch professioneel. Daarnaast volgen we de ontwikkelingen in het vakgebied zeer nauwgezet. We bezoeken beurzen, we luisteren naar leveranciers en we volgen opfriscursussen.”
Of er ook ‘structureel overleg’ met elkaar wordt gevoerd? De drie mannen moeten meteen hartelijk lachen.
“Nou, dat hebben we wel eens geprobeerd. Dus, dat we aan tafel gingen zitten en dat we gingen overleggen. Wel, dat werkt bij ons niet. Hahaha. We zijn niet zo van die vergadertijgers. We zien elkaar sowieso al de hele dag dus dan heb je het meteen over problemen of uitdagingen. Of, je kunt die vraag meteen aan elkaar stellen. En, dan los je het op.”
WIE VAN ONZE DEALERS ZEGT HET VOLGENDE?
"Wij verkopen vooral vertrouwen"
Iwan: “Ja, ook naar Rainbowsol toe. Ik hoop dat Rainbowsol zich goed blijft ontwikkelen. Dat ze meegaan in de technologische mogelijkheden."
"Tegelijkertijd wil ik ook genoemd hebben dat er bij Rainbowsol hele korte lijnen zijn. Als je iets retourneert, om wat voor reden dan ook, dan wordt het meteen goed opgelost. Er zijn geen ingewikkelde procedures. Dat bevalt ons wel. We zijn allemaal ondernemers en dan heb je geen tijd voor gedoe. Je wilt gewoon snel schakelen en rap je klanten kunnen bedienen. Wat dat betreft hebben we aan Rainbowsol een goede bondgenoot!”
Elf jaar geleden startten ze met slechts een website en verkoop vanuit huis. Nu heeft het drietal een prachtige showroom in het winkelgebied van Heerhugowaard.
“Rainbowsol had meteen vanaf dag één vertrouwen in ons. Sterker nog: men dacht mee hoe wij onze start konden versterken.”
“En dáár zijn we Robert Bosch nog steeds dankbaar voor,” zegt Ron, die zich toen al ook volop bezig hield met de digitale communicatie en misschien wel als een van de eerste zonweringsdealers in Nederland een prachtige berekeningsmodule op de site wist te introduceren. Dus, waar klanten op basis van opgegeven maten en behoeften een eerste indicatie van de prijs van een zonwering konden opvragen.

“In die acht jaar van ons bestaan en nu we ongeveer vier jaar op deze plek in Heerhugowaard zitten, hebben we eigenlijk nooit echt een grote dip gehad,” zo vervolgt Iwan.
“Ik denk dat dit komt omdat we een familiebedrijf zijn. We hebben per definitie heel veel over voor de zaak. Maar ook hebben we overal controle op. Als we moeten investeren dan kan dit uit eigen middelen. Je bent je daardoor heel erg bewust van je eigen kansen.”
Kritische vragen
Zo was het ook bij de start, 11 jaar geleden. “De vertegenwoordiger van Rainbowsol bezocht ons en waar we bij andere leveranciers eigenlijk meteen ‘nul op het rekest’ kregen, zo dacht Rainbowsol mee hoe we onze zaak konden opstarten. Nee, Robert Bosch ging zeker niet over één dag ijs en hij stelde ons vele kritische vragen. Logisch ook. Uiteindelijk doe je toch gewoon zaken met elkaar maar het heeft ons wel een impuls gegeven in de verkoop van de Rainbowsol-zonweringen en van ons ondernemerschap.”
Internet
De consument is intussen ‘bijna alwetend’, zo concludeert het drietal. Kevin: “Klanten doen ontzettend veel voorwerk. Eigenlijk weten ze al precies wat ze willen hebben. Ze zoeken alles op het internet op. Als ze bij ons in de showroom zijn, dan willen ze eigenlijk alleen nog maar een bevestiging of het klopt, wat ze online hebben gelezen. Wij zijn er van overtuigd dat wij dan nog vooral kunnen scoren op ‘service’. In onze optiek ligt dáár het recept voor ware klantbinding.”“Wij vinden gesprekken met klanten ook gewoon leuk! Is het niet fantastisch dat wij met onze producten een consument hartstikke blij kunnen maken?”
Huiskamersfeer
Als aan de drie wordt gevraagd hoe ze de komende vijf jaar zien, dan wordt meteen de verwachting uitgesproken dat er vierkante meters zijn bijgekomen in de showroom.“Toch willen we de huiskamersfeer van de showroom zien te behouden. Niet te vol. Een optimale benutting van de ruimte. En toch professioneel. Daarnaast volgen we de ontwikkelingen in het vakgebied zeer nauwgezet. We bezoeken beurzen, we luisteren naar leveranciers en we volgen opfriscursussen.”

Vergaderen?
Of er ook ‘structureel overleg’ met elkaar wordt gevoerd? De drie mannen moeten meteen hartelijk lachen.“Nou, dat hebben we wel eens geprobeerd. Dus, dat we aan tafel gingen zitten en dat we gingen overleggen. Wel, dat werkt bij ons niet. Hahaha. We zijn niet zo van die vergadertijgers. We zien elkaar sowieso al de hele dag dus dan heb je het meteen over problemen of uitdagingen. Of, je kunt die vraag meteen aan elkaar stellen. En, dan los je het op.”
WIE VAN ONZE DEALERS ZEGT HET VOLGENDE?
"Wij verkopen vooral vertrouwen"
Korte lijnen
Een kritische blik op de leveranciers blijft ook altijd aanwezig.Iwan: “Ja, ook naar Rainbowsol toe. Ik hoop dat Rainbowsol zich goed blijft ontwikkelen. Dat ze meegaan in de technologische mogelijkheden."
"Tegelijkertijd wil ik ook genoemd hebben dat er bij Rainbowsol hele korte lijnen zijn. Als je iets retourneert, om wat voor reden dan ook, dan wordt het meteen goed opgelost. Er zijn geen ingewikkelde procedures. Dat bevalt ons wel. We zijn allemaal ondernemers en dan heb je geen tijd voor gedoe. Je wilt gewoon snel schakelen en rap je klanten kunnen bedienen. Wat dat betreft hebben we aan Rainbowsol een goede bondgenoot!”
KORT EN KRACHTIG
|
Wilt u ook geïnterviewd worden voor de interviewcyclus van Rainbowsol?
Stuur een e-mail naar Robert Bosch.
Stuur een e-mail naar Robert Bosch.